sluit
Doneer direct

Veelgestelde vragen Schoenmaatjes

Algemeen

1. Kan iedereen aan Schoenmaatjes mee doen?
Edukans Schoenmaatjes is voor alle kinderen in Nederland! Wil jij meedoen? Je kunt Schoenmaatjes organiseren met jouw school, BSO, bedrijf, kerk etc. of thuis meedoen. Aanmelden kan hier.

2. Wanneer wordt de schoenendoosactie gehouden?
Meedoen met Schoenmaatjes kan in 2018 van begin september tot aan de kerstvakantie. Voor de kerstvakantie moeten alle schoenendozen ingeleverd zijn (zie ook vraag 3).

3. Waar kan ik de schoenendozen inleveren?
Je ziet hier waar en wanneer je de schoenendoos (of schoenendozen) kunt inleveren.

4. Kunnen jullie ook schoenendozen uitdelen op een project dat ik ken?
Dat is helaas niet mogelijk. Edukans werkt samen met lokale organisaties. Deze partnerorganisaties zorgen voor de uitdeling van de schoenendozen. Met hen zijn afspraken gemaakt en zij weten precies wat ze moeten doen om te zorgen dat de schoenendozen op de juiste plek terecht komen.

5. Wat voor formaat doos moet ik gebruiken?
Een normaal formaat schoenendoos, geen laarzen- of schaatsendozen. De maximale afmetingen zijn: lengte 36 cm, breedte 19 cm en hoogte 11 cm.

6. Waarom moet er een elastiek om de doos en mag deze niet worden dichtgeplakt?
In Gouda, Eindhoven, Kampen en Apeldoorn (Vaassen) worden de schoenendozen gecontroleerd. Er wordt gekeken of er in iedere doos ongeveer evenveel spulletjes zitten, omdat we graag willen dat elk kind ongeveer evenveel krijgt. De wat minder gevulde dozen worden aangevuld met gekregen of ingezamelde materialen (pennen, schriften, zeep, knuffels etc.). Voor de kinderen die een schoenendoos krijgen, is het daarnaast veel makkelijker om de doos open te maken als er een elastiek omheen zit.

7. Wanneer krijg ik bericht over het land waarnaar mijn schoenendoos is verzonden of van het kind dat mijn doos heeft ontvangen?
Als je jouw e-mailadres bij het aanmelden hebt ingevuld, krijg je in het voorjaar van 2018 bericht waar je schoenendoos is uitgedeeld of welk kind jouw schoenendoos heeft ontvangen (als je meedoet met Schoenmaatjes Connected).

8. Hoe werkt de persoonlijke barcode?
Bij aanmelding ontvangt iedere deelnemer een persoonlijke barcode. Daardoor kunnen we kinderen laten weten naar welk land hun schoenendoos is verzonden of welk kind de schoenendoos heeft ontvangen (als je meedoet met Schoenmaatjes Connected). Hoe gaat dat in z’n werk?

  • ALS JE MEEDOET VIA JOUW ORGANISATIE: In de Schoenmaatjes folder vind je een persoonlijke barcode. Elke code is uniek en moet bij het aanmelden geactiveerd worden.
  • ALS JE THUIS MEEDOET: Tijdens het aanmelden wordt jouw persoonlijke barcode automatisch aan je naam gekoppeld. Je hoeft dus niet apart te activeren.
  • Bedenk of je de doos wilt maken voor een jongen of meisje en voor welke leeftijd. Kruis dit aan op de sticker (in de folder of op de mail).
  • Je plakt de sticker met de barcode duidelijk zichtbaar op het deksel van de versierde schoenendoos.
  • Je levert de doos in op school, kerk, bedrijf, vereniging of bij een inleverpunt/DHL parcelshop.
  • Voordat ze op transport gaan, worden de schoenendozen gescand.
  • De schoenendozen gaan in een container voor een verre reis.
  • Je krijgt bericht over het land waarnaar jouw schoenendoos is verzonden of – als je meedoet met Schoenmaatjes Connected – je krijgt een bericht met foto terug van het kind dat jouw schoenendoos heeft gekregen.

9. Waarvoor dient de bijdrage van € 6,- per schoenendoos?
Om de dozen op de juiste plaats te krijgen worden kosten gemaakt. De bijdrage van € 6,- gebruiken we om deze onkosten te vergoeden.

Dit is de verdeling van de 6,- euro:

  • Opslag & verpakking Nederland 1,10
  • Transport & uitdeling buitenland 3,45
  • Educatief of foldermateriaal 0,65
  • Organisatie & administratie 0,80
  • Totaal 6,-

10. Hoe doe ik mee aan Schoenmaatjes Connected (persoonlijk bericht terug)?
Edukans is heel blij met het grote enthousiasme voor Schoenmaatjes Connected. Helaas lukte het ons vorig jaar om technische redenen niet om alle kinderen een berichtje van hun Schoenmaatje terug te sturen. Dat moet dit jaar natuurlijk anders, om die reden is Connected voor een kleinere groep kinderen beschikbaar. Dit jaar kunnen 40 winnende scholen meedoen met Schoenmaatjes Connected. Alle scholen die zich voor 24 september aanmelden voor Schoenmaatjes, loten mee. Leerlingen van de 40 winnende scholen krijgen een persoonlijk bericht van hun Schoenmaatje terug.

11. Wat is het doel van Schoenmaatjes?
Het doel van Edukans Schoenmaatjes is kinderen in Nederland bewust maken van de situatie van hun leeftijdgenootjes in ontwikkelingslanden, hen betrekken bij ontwikkelingssamenwerking en hen leren geven en delen. Edukans Schoenmaatjes is vooral een bewustwordingsactie. Daarnaast draagt Edukans Schoenmaatjes in ontwikkelingslanden bij aan het verhogen van de motivatie van kinderen om naar school te gaan doordat de kinderen via de schoenendoosactie schoolspullen krijgen.

12. Hoe weet je dat de schoenendozen goed terechtkomen?
Edukans Schoenmaatjes werkt samen met lokale partnerorganisaties in de uitdeellanden. Zij dragen zorg voor een juiste en correcte uitdeling van de schoenendozen. Klik hier voor informatie en foto’s van de uitdelingen.

Voor organisaties

Deze vragen zijn speciaal voor alle scholen, BSO’s, kerken, bedrijven en verenigingen die Schoenmaatjes organiseren.

1. Wanneer krijg ik de materialen voor de actie?
De materialen (folders en poster) voor organisaties worden vanaf 25 september verstuurd. Bij aanmeldingen na deze datum wordt jullie actiepakket binnen 10 werkdagen geleverd.

2. Hoe kan ik nog extra folders en ander materiaal bestellen?
Extra (folder)materiaal kun je gratis nabestellen door het aanmeldformulier nog een keer in te vullen. De folders met de barcodesticker alsjeblieft niet kopiëren. De barcodes die er in staan zijn namelijk uniek; voor elk deelnemend kind is een aparte barcode nodig.

3. Hoe kom ik aan schoenendozen?
Wilt u ouders vragen een eigen schoenendoos te gebruiken? Gratis schoenendozen bestellen bij Edukans is helaas dit jaar niet mogelijk.

4. Hoe kan ik zien of ouders hun barcode geactiveerd hebben?
Op de barcode sticker staat een vakje “Ik heb mijn barcode online geactiveerd”. Als dat vakje is ingevuld weet je dat ouders zich online hebben aangemeld en betaald hebben voor de verzending van de schoenendoos.

5. Hoe lever ik de schoenendozen in?
Hier vind je het overzicht van alle inleverpunten en de openingstijden.