sluit
Doneer direct

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over World Teacher
Veelgestelde vragen over Going Global
Veelgestelde vragen over DARE2GO

1. Wat bereiken jullie met jullie werk?

Sinds 2002 zijn dankzij Edukans zo’n 1,8 miljoen kinderen in ontwikkelingslanden voor meerdere jaren naar school gegaan. 28.208 jongeren hebben een vak geleerd. Bijna 41.604 docenten ondersteunden we met nieuwe lestechnieken en inzichten. Zo’n 42.000 ouders raakten actief bij scholen en de toekomst van hun kinderen betrokken. In Nederland weten 900.000 kinderen en jongeren dat niet ieder kind op deze wereld naar school kan. Dit resultaat hebben we kunnen bereiken met verschillende acties en inzet van veel vrijwilligers.

2. In welke landen werkt Edukans en waarom daar?

Edukans werkt in 26 landen in Latijns-Amerika, Azië en Afrika. Het zijn landen waar miljoenen kinderen geen of geen goed onderwijs krijgen. We werken in deze landen omdat het land aangeeft dat ze de ontwikkeling van onderwijs belangrijk vindt én dat er resultaten worden geboekt. Bovendien is Edukans alleen actief in landen waarvan we zeker weten dat we met betrouwbare partners kunnen samenwerken.

3. Hoe besteedt Edukans mijn donatie?

Edukans gebruikt de donaties voor het verbeteren van onderwijs in ontwikkelingslanden. Een deel van de donaties wordt gebruikt voor de kosten van beheer en administratie en voor de werving van nieuwe donaties. Het percentage kosten voor fondsenwerving bedraagt 16,1%. Als er meer geld wordt geworven, dan nodig is voor een project, zal Edukans dit gebruiken voor andere onderwijsprojecten.

Bekijk voor meer informatie onze projecten >

4. Hoe werkt sms doneren?

Je kunt kinderen meer kansen geven per sms. Stuur hiervoor het woord ‘KANS’ of ‘EDUKANS’ naar 4333. Binnen een paar minuten ontvang je een bedankje. Het bedrag van maximaal € 3 schrijven we eenmalig af van jouw mobiele telefoonrekening. Ben je nog geen 16 jaar? Vraag dan eerst toestemming aan je ouders of voogd.

Als je meedoet met deze actie, nemen we jouw mobiele nummer op in een gegevensbestand. We behandelen jouw gegevens vertrouwelijk en volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens. We geven ze niet aan derden. Meer hierover lees je in ons privacy statement.

5. Wanneer wordt mijn machtiging aan Edukans afgeschreven?

Als je Edukans toestemming geeft voor een automatische afschrijving (machtiging), zal jouw bijdrage altijd rond de 27e van de maand van uw rekening worden afgeschreven.

Vóór de eerste afschrijving ontvang je van Edukans een bevestiging van de gegevens van jouw machtiging. De machtiging wordt afgeschreven vanaf IBAN NL21 INGB 0000 0005 15 met ons Incassant ID: NL36ZZZ320921310000.

Je kunt je machtiging altijd aanpassen of stopzetten. Neem hiervoor contact op met Edukans via 033 460 60 10. Als je wijzigingen vóór de 12e van de maand aan ons doorgeeft, kunnen we deze dezelfde maand doorvoeren.

6. Kan ik vrijwilliger worden bij Edukans?

Dat kan zeker! Vrijwilligers zijn heel erg belangrijk voor Edukans. Jaarlijks zetten honderden vrijwilligers zich voor ons in en leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan de doelstellingen, voortgang en kwaliteit van het werk van Edukans.

Lees op welke manieren je je kunt inzetten als vrijwilliger bij Edukans >

7. Kan ik een afstudeer- of schoolopdracht bij Edukans doen?

Edukans krijgt veel verzoeken van scholieren en studenten om een studieopdracht uit te voeren bij Edukans. Helaas is onze capaciteit beperkt en die willen wij zoveel mogelijk inzetten in de ontwikkelingslanden waar we werken. Hierdoor kunnen wij niet ingaan op verzoeken voor afstudeer- of schoolopdrachten.

8. Hoe waarborgen jullie de veiligheid tijdens de reizen?

Edukans is goed op de hoogte van de veiligheidssituatie in de gebieden waar we naartoe reizen

  • We hebben meer dan 15 jaar ervaring met meer dan 60 reizen met groepen.
  • Het programma wordt zorgvuldig samengesteld in samenspraak met de lokale partnerorganisatie.
  • De hotels staan in veilige gebieden.
  • We reizen alleen naar veilige plekken.
  • Niet alleen werkt Edukans met gerenommeerde partners, alle groepen worden begeleid door hiervoor getrainde begeleiders.
  • Ter voorbereiding op een reis trainen we onze deelnemers uitvoerig.
  • Tijdens de reizen screenen we onze deelnemers dagelijks op uiterlijk (geen uitdagende kleding, geen uitpuilende portemonnees, geen telefoons of sieraden).
  • Onze deelnemers gaan nooit individueel op pad.
  • We hebben een goed veiligheidshandboek en een crisisprotocol dat we regelmatig testen.

We baseren ons op informatie van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (MinBuza) en van de partnerorganisatie in het land. Hebben we gekozen voor een bepaald land en verslechtert de veiligheidssituatie? Dan wint Edukans extra informatie in bij MinBuza en de partnerorganisatie. De partnerorganisatie zorgt voor een veilige accommodatie, veilig vervoer en indien nodig extra veiligheidsmaatregelen. Als er een negatief reisadvies wordt afgegeven, gaat de reis niet door.

9. Wat verdient de directeur van Edukans?

Het salaris van de directeur van Edukans is afgestemd op zijn verantwoordelijkheden. Afgelopen jaar kon Edukans 480.016 kinderen en jongeren helpen met goed onderwijs. Edukans werkt samen met 258 lokale partnerorganisaties in ontwikkelingslanden en heeft coördinerende of leidende taken binnen 5 allianties en netwerken. Onze directeur geeft leiding aan een organisatie van 37 medewerkers en ruim 1.000 vrijwilligers met een jaaromzet van € 13 miljoen.

Hij verdient € 6767 bruto per maand. Dit is ruwweg vergelijkbaar met het salaris van een directeur in het voortgezet onderwijs. Het salaris valt ruim binnen de beloningsregeling van het VFI, de branchevereniging van goede doelen. Deze regeling is gebaseerd op de – door de commissie Wijffels opgestelde – Code Goed Bestuur voor goede doelen.

10. Waarom werken jullie met bekende Nederlanders?

Bekende Nederlanders helpen enthousiast en belangeloos mee om het werk van Edukans bekendheid te geven. Want hoe meer mensen Edukans kennen, hoe meer kinderen we naar school kunnen helpen.

Edukans is van mening dat de inzet van prominente personen in Nederland kan bijdragen aan het bereiken van onze doelen. Als bekende Nederlanders meewerken aan een actie, genereert Edukans meer publiciteit en dus doen meer mensen mee. Dankzij de inzet van bekende Nederlanders krijgen we gratis aandacht die we zonder hun medewerking nooit zouden krijgen.

11. Waar kan ik terecht met mijn klacht of compliment?

Heb je een klacht of compliment, geef het dan aan ons door. Het geeft ons de mogelijkheid iets te leren, uit te leggen, goed te maken of nóg beter te maken.

Je kunt je klacht onder kantoortijden telefonisch melden op 033-4606010 of via e-mail of brief aan ons doorgeven. Vermeld bij de klacht altijd je naam, contactgegevens en waarover de klacht gaat. Dan kunnen we gericht actie ondernemen om herhaling te voorkomen. We nemen klachten meestal dezelfde dag in behandeling en handelen deze altijd binnen 14 dagen af.

Ben je het niet eens met de afhandeling van jouw klacht, dan kun je je wenden tot Partos, de branchevereniging voor ontwikkelingssamenwerking (e-mail klachtencommisie@partos.nl, of post: Partos, t.a.v. Mevr. A. Heemskerk, Ellermanstraat 18b 1114 AK, Amsterdam). Zie ook de Partos gedragscode.

Voor complimenten hebben we geen vaste procedure, maar we horen ze graag!