De do’s en don’ts van het tienminutengesprek

Toen je kind een kleuter was, waren er ook al tienminutengesprekken op school, maar nu lijkt er meer op het spel te staan. Is je middenbouwer wel gelukkig en kan-ie een beetje meekomen?

Het is dé manier om op de hoogte te blijven van het schoolleven van je kind: het tienminutengesprek. Voor het laatste nieuws kun je de leraar natuurlijk ook aanspreken bij het brengen en halen, maar uitgebreid verslag doen is op die momenten lastig. Sommige ouders pakken graag hun quality time met de leraar in de ochtend, maar die claim-de-juf-ouders zijn eerlijk gezegd nogal…uh…irritant. Om vaders en moeders echt op de hoogte te houden, zijn er de tienminutengesprekken. En ja: die duren dus tien minuten.

Veel te kort

Lijken tien minuten je bizar weinig? Is ook zo, vindt meester Rob: “Ik plan altijd minstens een kwartier – in minder kan ik mijn verhaal gewoon niet kwijt – en probeer de school al jaren zo ver te krijgen dat ze per jaar een extra ronde oudergesprekken doen, tien minuten is toch niks? Ik vind dat we belachelijk weinig tijd aan oudergesprekken besteden in het onderwijs.” Maar helaas, meer zit er momenteel op de meeste scholen gewoon niet in. Haal daarom zoveel mogelijk uit je tienminutengesprek met deze do’s en don’ts.

Do’s

  • Bedenk wat je belangrijk vindt om te bespreken. Schrijf bijvoorbeeld 3 punten op terwijl je op de gang zit te wachten tot je aan de beurt bent. Juf Eva: “Sommige ouders willen wel uren over hun kinderen vertellen of vragen stellen. En dat snap ik best. Ik kan zelf ook met gemak uren over een leerling praten. Maar praktisch is dat onmogelijk, want ik heb er dertig!”
  • Vertel over je kind. Juf Debbie: “In groep 3 bespreek je sowieso de Cito-scores en hoe het gaat met lezen. Maar het is ook belangrijk dat ouders zelf dingen vertellen. Sommige vaders en moeders ervaren een drempel, ze zijn bang dat ze als zeurouder bestempeld worden. Maar ik wil juist heel graag horen hoe hun kind bijvoorbeeld thuis is. Wij zien in de klas vaak hele brave, aangepaste kinderen terwijl ze zich bij hun ouders als een draak gedragen. Dat is essentieel voor leraren om te weten, want dat kan betekenen dat een kind veel stress heeft.”

Don’ts

  • Je ongedurige peuter meenemen. Ook al heb je een puzzel of kleurpotloden mee om je jongere kind te entertainen, het kost toch tijd om je peuter te installeren en dat gaat dus allemaal van die tien minuten af. Als je elke minuut wilt benutten, is het aan te raden om een oppas te regelen. Ga je daarna lekker samen uit eten met je partner om het tienminutengesprek te evalueren.
  • Grote problemen aankaarten. Heb je grote moeite met de aanpak van de juf? Of gaat het helemaal niet goed met je kind? Wacht dan niet op een tienminutengesprek. Vraag een apart gesprek aan met de leraar. Zoiets wil je niet in tien minuten proppen.

Blijf je die tien minuten akelig kort vinden om je nieuwsgierigheid te bevredigen? Wil je dolgraag weten hoe je kind zich gedraagt in de groep? Dan zit er maar één ding op: je als hulpouder opgeven. In groep 3 zijn de leraren bijvoorbeeld heel blij met wekelijkse leesouders. Je kind vindt het prachtig en jij kunt met eigen ogen zien hoe jouw kind is in de klas.