Alle projecten
Twee jaar leerachterstand inhalen in Oeganda
Created by potrace 1.10, written by Peter Selinger 2001-2011

Oeganda

Twee jaar leerachterstand inhalen in Oeganda

De coronapandemie legde de wereld en het onderwijs plat. Maar nergens waren de scholen zo lang gesloten als in Oeganda. Twee jaar lang zaten Oegandese leerlingen thuis. De blijdschap dat scholen sinds januari weer open zijn, is groot. Tegelijk zijn ook de zorgen enorm, om de grote leerachterstanden én om alle kinderen die niet meer terugkeren naar school.

9 van de 23 verwachte leerlingen kwamen op deze basisschool in de eerste week opdagen.

We moeten nu in één jaar door twee jaar lesstof heen en niet al mijn vrienden zijn terug op school. Sommige blijven thuis aan het werk, anderen zijn zwanger. Wel ben ik héél blij dat ik verder kan leren en de meeste vrienden en leraren weer kan zien.” – Rebecah (15 jaar), Nakasongola, Oeganda

Verloren tijd inhalen

De angst van veel leerkrachten is dat de leerlingen die wél terugkwamen, hun school niet afmaken door alle achterstanden die er zijn. Dit heeft een onvoorstelbare impact op de toekomst van heel Oeganda. Docenten doen er dan ook samen met Edukans alles aan om de verloren tijd in te halen. En om kinderen weer een veilige plek te bieden in de klas.

Zo helpt Edukans

Een achterstand van twee jaar win je niet zomaar terug en vergt een enorme inspanning van leerkrachten. De niveauverschillen van leerlingen zijn nu groter dan ooit.

“We trainen leerkrachten in effectief lesgeven op niveau en in het begeleiden van hun leerlingen op sociaal-emotioneel gebied. Kinderen voelen zich weer veilig door in de klas te praten over wat ze hebben meegemaakt tijdens de lockdown.” – Pamela Kertho, Edukans-directeur Oeganda

Edukans wil ervoor zorgen dat leraren die twee jaar geen lesgaven, weer met de juiste vaardigheden én zelfvertrouwen voor de klas staan. We leren ze bijvoorbeeld hoe ze het onderwijs afstemmen op de uiteenlopende behoeften en leerniveaus. Door kinderen in kleine groepjes op niveau in te delen, kan de docent beter lesgeven, helpen kinderen elkaar en raken ze niet gefrustreerd omdat ze op hetzelfde niveau bezig zijn. Met lessen sociaal-emotioneel leren moedigen we sociale interactie tussen leerlingen aan en maken we ze weerbaar.

 

 

 

Created by potrace 1.10, written by Peter Selinger 2001-2011

Oeganda

Doel

De leerachterstanden na twee jaar lockdown in Oeganda zo goed mogelijk herstellen.

Hoe

Door docenten – die twee jaar geen les gaven – te trainen zodat ze met de juiste vaardigheden en met zelfvertrouwen voor de klas staan.

Steun onze projecten en geef een kind de kans van zijn leven!

  • Met € 15 ondersteun je de ontwikkeling van relevante beroepsopleidingen voor jongeren.

Andere projecten

Edukans werkt aan grote en kleine onderwijsprojecten in ontwikkelingslanden. Bekijk hier een aantal van onze andere projecten.

Social

Partners & keurmerken

  • ANBI
  • Nationale Postcode Loterij