Nieuwsoverzicht
Verhaal
Lucy: “Wat ik doe gaat verder dan lesgeven – als leerkracht verander je levens.”

Lucy: “Wat ik doe gaat verder dan lesgeven – als leerkracht verander je levens.”

In het hart van Kajiado ten zuiden van Nairobi in Kenia, staat de Olekimaki basisschool. Hier geeft Lucy Ndung’u les met passie en overtuiging. “Werken in het onderwijs is geen gewone baan,” zegt ze. “Als leerkracht heb je een grote impact op levens. We leggen de basis voor een betere toekomst. Ik ben niet alleen leerkracht, ik ben een gids.”

Lucy is directeur én leerkracht en geeft les in Engels, Wetenschap en Technologie en Godsdienst. Ze leert kinderen niet alleen de basisvaardigheden, maar vooral te geloven in zichzelf en hun potentieel te ontdekken. “Onderwijs gaat niet alleen over lezen en schrijven,” legt ze uit. “Het gaat erom dat leerlingen leren vertrouwen op hun eigen kracht.” Elke dag ziet ze hoe haar leerlingen groeien – in kennis, zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid. “Ik hou van de afwisseling,” vertelt ze. “Elke dag leer ik samen met mijn leerlingen iets nieuws.”

Ander onderwijs voor een nieuwe generatie

Wanneer Lucy terugdenkt aan haar eigen schooltijd, ziet ze een wereld van verschil. “Toen ik jong was, was leren puur uit het hoofd leren. We moesten stil zijn, luisteren, antwoorden geven – en vooral niet terugpraten,” blikt ze terug. “Nu is het onderwijs veel interactiever. Dankzij het competentiegerichte curriculum (CBC) werken leerlingen actief in groepjes samen, doen ze praktische opdrachten en mogen ze zelf ontdekken. Leerlingen mogen zich uiten, vragen stellen, experimenteren. Ze leren met hun handen én met hun hoofd.” Technologie en betere toegang tot lesmateriaal hebben het onderwijs verder veranderd. “Vroeger deelden we één leerboek met vijf leerlingen. Nu heeft bijna ieder kind zijn eigen boek. En via internet kunnen ze de wereld ontdekken buiten ons dorp. Dat verruimt hun blik op de wereld.”

Edukans-2025-July-Kenya-Basic-Education-children-school-Kajiado-teacher-Lucy-branding-campaign-heroes-helden

Kleine veranderingen, grote impact

Lucy ziet een duidelijke groei op de school. “Toen ik begon, kwamen veel kinderen niet elke dag. Nu leerlingen actiever bij het leren worden betrokken, zijn ze gemotiveerder en leren ze op een manier die leuker en betekenisvoller is. Ze genieten ervan om iets te leren dat gekoppeld is aan echte ervaringen. Niet zoals vroeger, toen leren vooralbestond uit het lezen van droge kennis uit boeken.” Ook de manier waarop leerlingen zich uitdrukken, is veranderd. “Ze durven te praten,” zegt ze trots. “Ze leggen uit waarom ze iets wel of niet doen”. Vroeger was het alleen ‘ja, mevrouw’. Nu is het een gesprek. Dat is groei.”

De trainingen en ondersteuning van Edukans hebben daarbij een belangrijke rol gespeeld. “Door ervaringen uit te wisselen hebben we nog beter inzicht gekregen in wat er nodig is voor goed onderwijs en hoe we ieder kind eerlijke kansen kunnen bieden. De aandacht voor kerncompetenties, levensvaardigheden en waarden versterkt wat kinderen al in huis hebben,” legt Lucy uit.

“De waarden die je een kind leert, zijn de waarden waarmee een gemeenschap groeit.”

De kracht van onderwijs voor de gemeenschap

Lucy ziet elke dag hoe onderwijs verder reikt dan het klaslokaal. “Wat leerlingen op school leren, nemen ze mee naar huis. Ze praten met hun ouders over de levensvaardigheden en waarden die ze op school ontwikkelen. Dat zet gesprekken in gang en heeft invloed – soms klein, soms groter,” zegt ze. “Het is mooi dat kinderen hun ouders kunnen uitdagen en dat ze van elkaar leren.” Ook Lucy zelf leert van haar omgeving. “Door contact met dorpshoofden en kerkleiders heb ik geleerd om geduldig te zijn. Je kunt niet oordelen na één kant van een verhaal te horen. Dat geldt voor het leven, maar ook voor onderwijs.”

Wat goed onderwijs echt betekent

Volgens Lucy begint goed onderwijs bij een sterke basis. “Waarden, levensvaardigheden, kerncompetenties – dat is het fundament,” zegt ze. “Als dat stevig is, kunnen kinderen alles aan. Dan worden ze niet alleen goede leerlingen, maar ook goede mensen.” Over de trainingen – waarin ze samenwerkte met Edukans – vertelt ze: “De trainingen hebben me gevormd – als leerkracht én als mens. Ik ben geduldiger, verantwoordelijker en geef les met discipline én liefde.”

Edukans-2025-July-Kenya-Basic-Education-children-school-Kajiado

“Ik wil dat mijn leerlingen de wereld veranderen”

Wat Lucy het meest trots maakt, is het zien groeien van haar leerlingen. “Ze komen binnen als kleine kinderen, verlegen, soms bang. En dan, jaren later, zie ik ze spreken, redeneren, geloven in zichzelf. Dat raakt me elke keer weer.” Haar droom voor de toekomst is helder. “Over vijftien jaar wil ik mijn oud-leerlingen zien als verantwoordelijke burgers – mensen die bijdragen aan hun gemeenschap, die kansen grijpen, die hun leven leiden met de waarden die ze hier hebben geleerd.” Ze glimlacht. “Dan weet ik dat al het harde werk van ons leerkrachten de moeite waard is.”

🦸🏽 Sluit je aan

Verhalen zoals die van Lucy laten zien dat wanneer een leerkracht groeit, een hele generatie meegroeit. Samen zorgen we ervoor dat de Helden van Groei kunnen blijven doen waar ze het beste in zijn: kansen creëren, kennis delen en levens veranderen.

Wil jij onderdeel worden van een beweging die gelooft in goed onderwijs – én in de mensen die dat mogelijk maken?

Word donateur

Of lees meer verhalen van helden die elke dag het verschil maken voor kinderen en jongeren in Malawi, Kenia en Ethiopië.

Ontmoet meer Helden van Groei

#heldenvangroei