16 oktober 2025
Interview met master-trainer Peter: “Onderwijs gaat over transformatie.”
Peter Owuor is een master-trainer, die samenwerkte met Edukans om toekomstige docenten klaar te stomen voor hun beroep. Master-trainers vormen een belangrijke schakel in het bereiken van zoveel mogelijk onderwijsprofessionals. Zij ondersteunen bij het verder ontwikkelen van pedagogische vaardigheden. Master-trainers krijgen van Edukans een opleiding om trainers te trainen. Die op hun beurt weer docenten trainen. Hierdoor kunnen we heel veel docenten bereiken. We spraken Peter in Kenia. Daar bood hij een inkijkje in het Keniaanse onderwijs en hoe we docenten én studenten voorbereiden op de toekomst.
Peter, kun je vertellen wat je precies doet als master-trainer?
Heel eenvoudig gezegd train ik docenten in hoe ze kunnen lesgeven op een nog effectievere manier. Ook ondersteun ik docenten op het gebied van duurzaamheid. Ik geloof er heilig in dat we een duurzame maatschappij nodig hebben als we streven naar een fijne, inclusieve en rechtvaardige toekomst voor iedereen. We werken dus samen met docenten om de filosofie van duurzaamheid te omarmen.
Welke vaardigheden leren docenten nog meer?
We besteedden veel aandacht aan het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Het niveauverschil bij docenten is hierin groot. En we focussen bijvoorbeeld ook op ondernemersvaardigheden en levensvaardigheden, zoals communicatievaardigheden. Deze vaardigheden zijn in de huidige maatschappij onmisbaar. We vinden het belangrijk dat docenten al deze dingen beheersen, zodat zij die door kunnen geven aan hun studenten.
Sommige docenten die een Edukans training volgen geven al jarenlang les. Welke nieuwe dingen leren zij nog?
Vanuit mijn ervaring zou ik zeggen dat docenten vooral geïnteresseerd zijn in het aspect van duurzaamheid. Dus daar stoppen we veel energie in. Ik geloof dat ieder beroep in onze maatschappij deze duurzaamheidsbril nodig heeft. Of het nu gaat om inkoop van middelen, productie van goederen of het lesgeven aan de volgende generatie.
Daarnaast besteedden we veel aandacht aan transdisciplinariteit. Dat is een woord dat je niet elke dag gebruikt, maar het komt erop neer dat je in staat bent om verschillende onderwerpen aan elkaar te verbinden. Het grotere plaatje overzien zeg maar. Ik zie jongeren die fantastisch opgeleid zijn als bijvoorbeeld elektromonteur, maar niet weten hoe ze dit moeten verbinden aan chemie of aan overstijgende thema’s zoals duurzaamheid. Docenten moeten in staat zijn leerlingen hierin mee te nemen, zodat zij ook beseffen dat het belangrijk is om verder te kijken dan alleen de technische vaardigheden die nodig zijn voor het uitoefenen van je beroep. We stimuleren systeemdenken. We kijken naar hoe alles met elkaar verbonden is. Daardoor ontwikkelen docenten én studenten de vaardigheden om kritisch te denken en een onderwerp van verschillende kanten te belichten.
Wat voor verschil zie je bij de docenten die op deze manier getraind worden?
Onderwijs gaat over transformatie. En na onze training zie ik vaak een transformatie in gedrag. Niet alleen bij de getrainde docenten, maar ook bij hun leerlingen. Je ziet leerlingen met andere vaardigheden uit hun klassen komen. En dat is allemaal dankzij hun docent. Dat is prachtig om te zien.
Wat denk je dat het voor de studenten betekent dat je op deze manier werkt?
Het betekent dat ze meer kennis én meer vaardigheden ontwikkelen. En dat maakt ze enthousiaster. Want als je les krijgt van iemand die gebruikt maakt van relevante onderwijsmethodieken, voelt dat totaal anders. Je voelt je meer aangemoedigd, meer gemotiveerd en leren wordt echt leuk. Je leert op die manier meer en dat maakt de kans dat je een baan vindt en je steentje kan bijdragen aan de maatschappij zoveel groter.
Zijn er nog dingen die beter kunnen?
We hebben nog een hoop te doen op weg naar een generatie met een positieve mindset die klaar is voor de toekomst. We moeten zorgen dat we met jonge mensen in gesprek blijven en dat we samenwerken met de juiste partners om jonge mensen te bereiken. Docenten zijn daarbij een cruciale schakel.
Maak je zorgen om de volgende generatie?
Soms. Ik zie af en toe studenten die niet zo geïnteresseerd zijn in wat ze doen. Dan vraag ik me af hoe we ze gemotiveerd kunnen maken om de problemen van nu en in de toekomst op te lossen. Het is aan ons als docenten om met deze studenten in gesprek te gaan, ze te inspireren. Ik zie het als onze taak om studenten niet langs de zijlijn te laten staan. Hoe ik het zie, is dat we met ze op een figuurlijke reis gaan. We stappen samen op die bus van educatie. En degene die halverwege uit de bus stappen? Die laten we niet achter, maar die motiveren we om met ons mee te rijden naar het eindstation. Want verworven vaardigheden zijn nooit verspild. Diezelfde vaardigheden kunnen weer door worden gegeven en zo bereiken we samen een steeds grotere groep mensen.
🦸🏽 Sluit je aan
Verhalen zoals die van Peter laten zien dat goed onderwijs de kracht heeft om levens positief te veranderen. Samen zorgen we ervoor dat de Helden van Groei kunnen blijven doen waar ze het beste in zijn: kansen creëren, kennis delen en levens veranderen.
Wil jij onderdeel worden van een beweging die gelooft in goed onderwijs – én in de mensen die dat mogelijk maken?
Of lees meer verhalen van helden die elke dag het verschil maken voor kinderen en jongeren in Malawi, Kenia en Ethiopië.