Workshop Active Teaching & Learning – DARE2GO

Alle kinderen naar school; dat is één van onze grootste wensen. Maar daar houdt het niet op. In veel landen gaan kinderen namelijk wel naar school, maar leren ze er weinig doordat de leraren bijvoorbeeld niet goed opgeleid zijn.

Daarom trainen we zoveel mogelijk leerkrachten in het gebruik van actieve lesmethodes. Zo leren ze manieren om kinderen bij de les te betrekken en steken álle leerlingen wat op van de les. Annika & Merle, die voor het DARE2GO-programma naar Kenia afreisden organiseerden een workshop voor schoolleiders en leerkrachten van 24 scholen.

Annika voor de klas DARE2GO Kenia
Annika voor de klas

Motivational speakers

Van elke school hebben ze iemand uit het management en een leerkracht uitgenodigd. Annika: “Zo is de kans het grootst dat scholen de methodes ook echt in het hele team gaan toepassen”. World Teachers van Edukans hebben al meerdere keren op Keniaanse scholen gewerkt aan de verbetering van het onderwijs. De leerkrachten van die scholen hebben al ervaring opgedaan met de actieve lesmethodes en zijn er erg enthousiast over. “Daarom hebben we een aantal van deze leraren bij de workshop uitgenodigd als motivational speakers,” vertelt Annika.

Motivational speaker DARE2GO
Eén van de motivational speakers

Les voorbereiden

De workshop duurde een hele dag en bestond uit verschillende onderdelen. Niet alleen vertelde Annika over activerende werkvormen, ze zette de leerkrachten ook zelf aan de slag. Daarnaast leerden ze over het observeren van elkaar en op basis daarvan feedback geven. In kleine groepjes bereidden ze een les voor, die ze later aan andere docenten lieten zien. Vervolgens oefenden ze met feedback geven.

Les voorbereiden DARE2GO Kenia
Een les voorbereiden waarbij je actieve lesmethodes inzet

Kritische vragen

Annika: “Hoewel ik er veel zin in had, vond ik het ook spannend om de workshop te geven. Het waren allemaal leerkrachten die ik nog niet kende en ik wist niet wat ze van actief leren zouden vinden. Ik kreeg veel kritische vragen van de Keniaanse docenten en daar schrok ik in het begin een beetje van, maar een van de motivational speakers liet me het van de andere kant zien. Hij zei dat de manier waarop ze vragen stelden juist een goed teken was, want zulke kritische vragen stellen kun je alleen als je er ook echt over hebt nagedacht”.

Feedback DARE2GO Kenia
Feedback geven na een van de lessen

Uiteindelijk was Annika vooral blij met alle vragen die haar Keniaanse collega’s stelden. “Dit gaf me de kans om er met ze over in gesprek te gaan. Veel leerkrachten waren bang dat de methodes ze veel extra tijd zouden gaan kosten, maar dat hoeft niet per se. Ik hoop dat ik ze dat heb kunnen meegeven en dat ze hun collega’s ook meenemen in de nieuwe methodes.”