11 december 2017
Bespreek je wensen
2 op de 3 Nederlanders overwegen geld na te laten aan een goed doel. Tegelijkertijd vinden mensen het soms moeilijk om hun wensen te bespreken met familie en vrienden. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau The Choice onder ruim 1500 Nederlanders van 30 jaar en ouder. Edukans voert samen met 88 andere erkende goede doelen een publiekscampagne om mensen te inspireren het gesprek over nalaten aan te gaan.
Maatschappelijk betrokken
Nederlanders zijn maatschappelijk betrokken, zo blijkt uit het onderzoek van The Choice. 4 op de 5 Nederlanders zijn actief als vrijwilliger en/of doneren aan een maatschappelijk doel. Daarnaast overweegt de meerderheid van de Nederlanders (64%) om na te laten aan een goed doel. Dit is met name een gevoelskwestie. Mensen willen nalaten, omdat ze het werk van goede doelen ‘belangrijk vinden’ (74%) of het een ‘mooi idee vinden’ (58%) dat hun idealen voortleven.
Mooie manier
“We zien dat steeds meer mensen een deel van hun nalatenschap schenken aan een goed doel”, zegt Mischa Stubenitsky, woordvoerder van de samenwerkende goede doelen. “Het is een mooie manier om wat jij belangrijk vindt tijdens je leven een vervolg te kunnen geven als je er zelf niet meer bent.”
Moeilijk om over te praten
Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat deze groep Nederlanders het soms moeilijk vindt om persoonlijke motieven en wensen kenbaar te maken. 28% vindt nalaten aan een goed doel geen geschikt onderwerp om met familie en vrienden te bespreken, vooral omdat ze het ‘te persoonlijk’ vinden.
Nieuwe publiekscampagne: bespreek je wensen
Om het onderwerp beter bespreekbaar te maken is Edukans samen met 88 erkende goede doelen een publiekscampagne gestart. Via een televisiecommercial en de website toegift.nl worden mensen geïnspireerd hun motieven en wensen over hun nalatenschap te bespreken met familie en vrienden.
Geef jij kinderen de kans van hun leven na? Lees meer over nalaten.