sluit
Doneer direct

8 maart 2019

Passend onderwijs in Kenia – DARE2GO

“Keniaanse leerkrachten hebben zoveel liefde voor de kinderen,” vertelt juf Annika. Samen met collega Merle reisde ze een aantal jaar geleden mee met ons World Teacher programma. Toen studeerden ze allebei nog aan de academische pabo. Inmiddels hebben ze hun diploma én een half jaar werkervaring op zak.

In februari vertrokken Annika en Merle met Edukans DARE2GO naar Kenia. Hier werken ze de komende maanden op verschillende scholen aan beter onderwijs.

Integrated school

Als eerst gingen ze aan de slag op een zogenaamde integrated school. Op een integrated school zitten behalve reguliere leerlingen ook kinderen met wie iets aan de hand is. Ze hebben bijvoorbeeld een lichte verstandelijke beperking, een leerachterstand of een lichamelijke handicap. Een vergaande vorm van passend onderwijs dus.

DARE2GO Kenia kind in klas

Grote kloof

Op een integrated school staan docenten voor grote uitdagingen. Annika: “Ze willen iedereen betrekken bij de les, maar je merkt dat ze het moeilijk vinden om kinderen met een verstandelijke beperking of leerachterstand echt te laten leren. Er is weinig tijd en de kloof tussen beperkte leerlingen en kinderen die op een snel of normaal tempo leren is groot.”

Resultaten

Wat het extra moeilijk maakt voor scholen voor passend onderwijs, is dat de overheid van hen verwacht dat ze dezelfde resultaten halen als reguliere Keniaanse scholen. Dat is lastig als een groot deel van je leerlingen een laag IQ heeft of een flinke leerachterstand!

DARE2GO Kenia kind buiten

Nieuwe aanpak

Vaak laten de leerkrachten kinderen na schooltijd terugkomen om extra met ze te oefenen, maar dit kost natuurlijk veel tijd. Daarom hebben Annika en Merle met de Keniaanse leerkrachten aan een nieuwe aanpak gewerkt. Hiermee kunnen ze kinderen met een beperking of leerachterstand al tijdens de les extra uitleg geven.

Om te zorgen dat de docenten zich de nieuwe manier van werken echt eigen kunnen maken, hebben Annika en Merle een workshop gegeven. Daarna hebben ze de Keniaanse docenten in de les geobserveerd om te kijken hoe ze het aanpakken.

Verbetering

Merle: “We merken dat de Keniaanse collega’s open staan voor verbetering, ze willen heel graag van ons leren.” Ook Annika is onder de indruk van de leerkrachten: “Een aantal van hen heeft onze ideeën super snel opgepakt. We hopen dat zij – als wij straks weer weg zijn – hun collega’s erbij kunnen helpen om deze aanpak ook toe te passen. Nu al horen we leraren er in de lerarenkamer over vertellen en dat de aanpak echt werkt!”

Ook op reis met Edukans?

Wil jij ook zo’n toffe reis maken als Merle en Annika? Met Edukans DARE2GO ga je voor minimaal 10 weken op reis naar een ontwikkelingsland. Daar werk je als vrijwilliger op een project van een van onze partners ter plaatse.

Check de mogelijkheden >

DARE2GO Kenia