Bekijk de veelgestelde vragen of bel ons op 033 460 6010
Je kind is amper kleuter-af of er komen serieuze toetsen voorbij op school: Cito’s voor bijvoorbeeld rekenen, spelling en lezen. Zelfs in groep 3 kan dat al tot spanningen leiden.
Niet alleen in groep 8 kunnen de zenuwen toeslaan als het Cito-tijd is, ook kinderen in groep 3 of 4 hebben er soms al last van. In januari en aan het einde van het schooljaar maken basisscholieren Cito-toetsen. Ouders zien de uitslagen terug op het rapport. De toetsen geven een uitslag in letters A tot en met E of I tot en met V . Zit je kind in A of I dan hoort hij bij het vijfde deel van de Nederlandse kinderen dat het beste heeft gemaakt. Zit hij in E of V dan hoort hij bij de basisschoolleerlingen die het laagste scoren. Doet je 6-jarige het niet zo goed op de Cito? Dan is er helemaal geen man overboord. De uitslagen zijn er puur zodat de leraar weet hoe het gaat met elk kind. Als de juf of meester bijvoorbeeld ziet dat een leerling achterloopt in rekenen, kan daar extra aandacht voor komen. Ook is de Cito een momentopname: het kan zijn dat er net dingen worden gevraagd die jouw kind nog niet geleerd heeft. En pas in de bovenbouw wordt de Cito belangrijk voor het schooladvies.
Gelukkig maken lang niet alle leerlingen zich druk, veel kinderen hebben amper door wat een Cito is. Geldt dat voor jouw 6-jarige? Houden zo! Spanning over de Cito heeft namelijk geen enkel nut, je wilt liever voorkomen dat je kind er erg mee bezig is. Helaas voelen sommige kinderen toch aan dat er iets aan de hand is, ziet juf Debbie: “Dan zien ouders het op de jaaragenda staan en hebben er stress over die ze overbrengen op hun kind. Ook de leraar kan onbewust spanning uitstralen op de groep. Een kind kan dan zomaar gaan denken: ‘ik moet geen fouten maken, anders komt het niet goed met mij’. Soms barst een kind in huilen uit tijdens de Cito, of weten ze het niet meer. Of ze voelen zich opeens ziek.” Volgens Debbie is het van belang om aan een zenuwachtig kind uit te leggen dat de Cito gewoon een hulpmiddel voor de leraar is om te weten waar je extra hulp bij kunt gebruiken, niet meer en niet minder. Juf Debbie: “Zelfs de aanmoediging ‘doe je best’ is eigenlijk best gek, want de Cito is bedoeld om te meten op welk niveau je kind zit en niet zozeer om de hoogste score te halen.”
Doe jij zo nonchalant mogelijk over de Cito en heeft je zoon of dochter toch nog stress? Bespreek dat dan met de leerkracht. Die kan je kind bijvoorbeeld vooraan de klas zetten zodat het makkelijk is om een schouderklopje te geven. Juf Debbie: “De leraar kan ook de voorbeeldopgave – die de klas altijd voor de Cito krijgt – samen met je kind doen.” Ga vooral niet oefenen thuis, vindt juf Debbie: “Misschien krijg je wel een hogere score door veel te oefenen, maar die zegt dan niks over je kinds leerpotentieel, die geeft alleen weer hoeveel er geoefend is. Wel is het handig om een keer samen met je kind te kijken hoe zo’n Cito-opgave eruit ziet.”
Bekijk de veelgestelde vragen of bel ons op 033 460 6010