sluit
Doneer direct

26 juli 2019

“Kindhuwelijken, zwangerschap: moeilijke onderwerpen, maar kinderen moeten erover leren”

Sofia, Alem en Tesfa zijn 3 bevlogen docenten uit Ethiopië. Ze geven les op een basisschool in de Afar-regio en werken sinds kort met het Maharabe programma, een reeks lessen over seksuele voorlichting. Dit geeft ze handvatten om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken, maar ze halen er ook inspiratie uit voor hun reguliere lessen.

Maharabe Ethiopië
Tesfa (linksboven), Alem (linksonder) en Sofia geven Maharabe les op een basisschool in Ethiopië.

In Ethiopië gaan kinderen van hun 6e tot hun 14e naar de basisschool. Veel van hen – vooral meisjes – vallen uit voordat ze de hoogste groep bereiken. Vaak doordat ze moeten trouwen, maar ook omdat hun ouders bang zijn dat ze zwanger raken en ze daarom maar liever thuishouden.

Schrikken als je ongesteld wordt

In de Maharabe lessen leren kinderen over uiteenlopende onderwerpen: wat gebeurt er als je voor het eerst ongesteld wordt? Hoe verandert je lichaam in de puberteit? En hoe voorkom je dat je zwanger raakt? Ook heftige onderwerpen als kindhuwelijken en besnijdenis komen aan bod.

Sofia (rechts op de foto): “Kinderen durven niet goed over deze dingen te praten, maar het is wel belangrijk dat ze erover leren. Meisjes schrikken vaak als ze voor het eerst ongesteld worden en besnijdenis en ontvoering van meisjes komt nog veel voor.”

Acceptatie

Tesfa (linksboven op de foto): “Ouders waren eerst niet blij dat we seksuele voorlichting gingen geven op school. Gelukkig werd tijdens onze training over dit programma ook aandacht besteed aan het betrekken van de gemeenschap en hoe je ervoor zorgt dat lessen over seksualiteit worden geaccepteerd.”

De docenten merkten dat veel ouders niet blij waren dat hun kinderen de lessen volgden. “Tot we de kinderen vroegen om thuis te vertellen over wat ze leren. We zijn ook zelf het dorp ingegaan om meer over het programma te vertellen. Nu mogen steeds meer kinderen meedoen,” aldus Tesfa.

Discussiëren en zelf nadenken

“Wat ik goed vind aan de Maharabe methode is dat hij leerlingen activeert. Ze vinden het leuk om rollenspelen en spelletjes te doen en om te discussiëren over de leerstof,” vertelt Tesfa. Zijn collega Alem (linksonder op de foto) vult aan: “Ik gebruik de rollenspelen en andere activiteiten nu ook in mijn lessen Engels”.

Sofia zet de methodes van Maharabe ook in tijdens haar reguliere lessen Amhaars en Engels. “Ik nodig de kinderen uit om te discussiëren, want dat daagt ze uit om zelf dingen te ontdekken. Dat is beter dan wanneer ik ze het antwoord geef. Eerst was ik vooral zelf aan het woord tijdens mijn lessen, maar nu stel ik meer vragen. Ik merk dat de kinderen daardoor geïnteresseerder zijn en tegelijk helpt het mij als docent, want door vragen te stellen kan ik beter inspelen op het niveau van mijn leerlingen.”